Blog

Saját vállalkozás indítása lépésről lépésre

Közzétéve: 2021-06-17

Saját vállalkozás indítása lépésről lépésre

Idén nagy népszerűségnek örvend a társas és egyéni vállalkozások indítása Magyarországon. A cégalapítás menete azonban laikusok számára ijesztőnek tűnhet elsőre. Ha Ön is saját vállalkozás indításán gondolkodik, cikkünkből segítséget kaphat egy új vállalkozás indítás feltételeinek és lépéseinek áttekintéséhez.

1. Üzleti ötlet és igényfelmérés

Milyen vállalkozást érdemes indítani? Semmilyen vállalkozás nem alapítható egy jó ötlet nélkül, de sajnos még ez sem elegendő. A jó ötletet szükséges megtámogatni piackutatással, hogy kiderítse többek között azt, hogy mekkora a piac és mekkora a kereslet. Ha tudja, hogy mit szeretne értékesíteni; kiknek; mennyiért; miben nyújt mást, többet mint a konkurencia; és hogyan szeretné a sikert elérni, akkor léphet tovább a következő lépésre.

2. Cégforma és adózási mód kiválasztása

A cégalapítást könyvelés és adótanácsadás igénybevétele után érdemes elvégezni. Az adótanácsadó segít eligazodni az adózási kérdésekben, megmutatja melyik cégformával és adózási móddal jár a legjobban a vállalkozása. Az adótanácsadó által javasolt választásoknak megfelelő adminisztrációs feladatokat végzi el a könyvelő. A könyvelés feladata azon gazdasági események dokumentálása, melyek a vállalkozás életében történnek. Teljes körű könyvelési szolgáltatásért forduljon bizalommal partnercégünkhöz a Kontír Professional Kft.-hez!


3. Székhely vagy székhelyszolgáltatás

Kezdő vállalkozás indításakor kötelező székhely megjelölése, ahol a vállalkozás hivatalos leveleinek átvétele és megőrzése zajlik. A székhely bejelenthető saját tulajdonú ingatlanba, vagy olyanba, aminek használati jogával rendelkezik a cég. Az alapítás utáni cég székhely változásának bejelentése és székhelyszolgáltatás bejelentése kötelező az illetékes hatóság felé. Ha a Kontír Professional Kft.-t bízza meg könyvelési feladataival, munkatársaik segítséget nyújtanak a székhellyel kapcsolatos bejelentések elvégzésében is. Ha nem szeretne Ön eleget tenni a székhellyel járó macerás feladatoknak, igénybe vehet székhelyszolgáltatást. A LOGOSZ Cégcsoport az aktuális székhelyszolgáltatás szabályozásoknak eleget téve nyújt megbízható szolgáltatást. Idén már IPA mentes székhelyszolgáltatás is elérhető a LOGOSZ újlengyeli irodájában. Székhelyszolgáltatás egyéni vállalkozóknak és cégeknek is igénybe vehető. Székhelyszolgáltatás választásával elkerülheti az építményadó megfizetését is, hiszen ilyen esetben azt a székhelyszolgáltató átvállalja.


4. Cégnév ellenőrzése

Cégalapításnál kötelező cégnév megjelölése, egyéni vállalkozás indításánál ez nem így van, hiszen ott automatikusan a vállalkozó saját nevét használják. Ha a vállalkozó olyan cégnevet ad meg, amely nem felel meg a formai követelményeknek, vagy már foglalt, esetleg túlságosan hasonlít egy már foglalt cég nevére, akkor a cégbíróság visszautasítja a cégbejegyzést. A cégalapítás cégnév ellenőrzése után javasolt tehát, hogy ilyenek ne történhessenek meg. Munkatársaink ingyenes cégalapítási tanácsadás keretében segítséget nyújtanak cégnév előzetes leellenőrzésében.


5. Tevékenységi kör és engedélyezés

Új vállalkozás indításakor szükséges megjelölni a végezni kívánt tevékenységeket a nevük és TEÁOR (Gazdasági Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere) számuk alapján. Fontos tisztában lenni vele, hogy bizonyos tevékenységek csak bejelentés, míg mások engedély kötelesek, vagy végzettséghez kötöttek. A vállalkozás indításnak nem feltétele ezen engedélyek vagy végzettség megléte, a tevékenység megkezdésének azonban igen. A tevékenységek köre a későbbiekben módosítható, kibővíthető a létesítő okirat módosításával, mely azonban pénzbe kerül.


6. Jegyzett tőke

Cégalapítás jegyzett tőke befizetésével lehetséges és a különböző cégformáknak különböző alaptőke igényük van. Törvényi szabályozás szerint a korlátolt felelősségű társaság (Kft.) minimális törzstőke összege 3 millió forint. Betéti társaság (Bt.) esetében nincsen meghatározva minimum összeg, tehát ez lényegesen „olcsóbban” alapítható. Zrt. esetében az alaptőke 5 millió forint. A teljes alaptőkét nem feltétlen szükséges már alapításkor a társaság rendelkezésére bocsátani, de a jegyzett tőke befizetéséig nem lehet osztalékot kivenni a cégből. Ezen kívül érdemes tisztában lenni azzal is, hogy a Bt. esetében a beltag teljes vagyonával felel a céggel szemben állított követelésekért, míg Kft. esetében minden tag csak a saját törzsbetétje értékéig.


7. Tagok és vezető tisztségviselő

A cégalapításhoz szükséges adatok közé tartozik a kinevezni kívánt vezető tisztségviselő és a tagok neve, lakcíme, adószáma, születési ideje és anyja neve. Ezek igazolásához szükség van olyan személyes iratokra is, mint lakcímkártya, személyi igazolvány és adókártya.


8. Cégalapítás ügyvéd jelenlétében

Társas vállalkozás indítása csak ügyvéd segítségével lehetséges. A cégalapításhoz szükséges létesítő okiratot ügyvéd jelenlétében szükséges aláírni. A cégalapítás ára nagy részben a cégalapítás ügyvédi munkadíjából áll, tekintve, hogy a cégalapítás illetéket a Zrt. kivételével minden társas vállalkozásnál eltörölték.


9. Benyújtás a cégbíróságnak

Ügyvédi ellenjegyzéssel elektronikus formában adható be a cégbejegyzési kérelem. A beadást is ügyvéd végzi, tehát ez nem a vállalkozó dolga. A benyújtást követően már nem az ügyvéden múlik a cégalapítás gyorsasága. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal legfeljebb 8 munkanap alatt határoz adószám kibocsátásáról, a cégbíróság pedig az adószám kibocsátást követően egyetlen munkanap alatt dönt a cég bejegyzéséről.


10. Ügyfélkapu és cégkapu regisztráció

A gazdálkodó szervezeteknek 2018. óta kötelező az elektronikus kapcsolattartás az állammal és hivatalokkal. Az elektronikus kommunikáció (hivatalos dokumentumok küldése és fogadása) a cégkapun keresztül történik, melyhez elengedhetetlen az ügyfélkapu regisztráció. A cégkapu az ügyfélkapun keresztül hozható létre, és bejelenthetőek benne azon személyek, akik utána saját ügyfélkapujukon keresztül intézhetik a vállalkozás különböző ügyeit.


11. Magyar Kereskedelmi és Iparkamarai regisztráció

Új vállalkozás indítása, cégalapítás után a létrejött gazdálkodó szervezetet a bejegyzéstől számított 5 munkanapon belül be kell regisztrálni a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarához. A kamarai tagság évente 5.000 Ft., ez kötelező költség, nem szabadon választható a tagság fenntartása.


12. Vállalkozói bankszámla

Vállalkozói bankszámlára egyéni vállalkozásoknak nem feltétlenül van szükségük, azonban társas vállalkozás alapításához elengedhetetlen. A vállalkozói bankszámla nyitására a bejegyzéstől számított 8 nap áll rendelkezésre. A LOGOSZ Cégcsoport ügyfelei kedvezményes feltételek mellett nyithatnak vállalkozói bankszámlát bármely K&H Bankfiókban.


13. Központi Statisztikai Hivatal Elektronikus Adatgyűjtése

A cégbejegyzésre kötelezett gazdálkodó szervezeteknek eleget kell tenni a Központi Statisztikai Hivatal Elektronikus Adatgyűjtés (KSH-ELEKTRA) kötelezettségnek a vállalkozás indulását követő 15 napon belül. Az adatbejelentést online lehet elvégezni a KSH-ELEKTRA rendszerbe való regisztrációt követően, az „Alapinformációk az alakuló gazdasági szervezetről” című, 1032 OSAP számú kérdőív kitöltésével.


14. Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszer regisztráció

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) telefonos Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszere (ÜCC) nagyon hasznos lehet már induló vállalkozások számára is, de ennek használata nem kötelező. A NAV lehetőséget ad a cégtulajdonosoknak, hogy telefonon, díjmentesen konzultáljanak az adóhivatallal többek között jövedelem-, adó- és illetőségigazolás ügyintézésével, adózói minősítéssel és bevallásokkal kapcsolatos kérdésekben.


15. Számlatömb, online pénztárgép, számlázó rendszer bejelentése

Az elmúlt időben intenzív változások történtek ezen a területen. Idén már gyakorlatilag minden belföldön nyújtott szolgáltatás vagy értékesített termék esetén kiállított számláról, vagy azt helyettesítő okmányról köteles az adóalany számlaadat-szolgáltatást végezni. Ez nagyban visszaszorította a kézi számlatömb használatát, hiszen akkor manuálisan, egyesével szükséges minden számlát a kiállítástól számított 4 napon belül, elektronikusan bejelenteni. Online számlázó program használatával ez jóval egyszerűbb, hiszen ezen programok általában automatikusan eleget tesznek az online számlaadat-szolgáltatásnak is. Tehát érdemes választania egy aktuális szabályozásoknak megfelelő számlázó programot. Az online számlázó programok elterjedése miatt januártól már nem szükséges külön bejelentést tenni ilyen program használatáról. Fontos még tisztában lenni vele, hogy az online pénztárgépek is automatikusan eleget tesznek a számlaadat-szolgáltatásnak, azonban az ezzel rendelkező kereskedőknek év elejétől kötelező biztosítania elektronikus fizetési lehetőséget a vásárlóik számára.


16. Könyvelő

Egy megbízható könyvelő a sikeres vállalkozás elengedhetetlen kelléke. Mérlegképes könyvelő mindenképpen szükséges az év végi bevallások és mérlegek elkészítéséhez és beadásához, de jobban járunk ha már korábban megbízunk valakit, hiszen nagy segítségünkre lehet már a vállalkozás indításakor is. Partnercégünk a Kontír Professional Kft. könyvelési szolgáltatására 100%-os garanciát vállal. Könyvelőik segítséget nyújtanak induló vállalkozásoknak a NAV felé való kötelező bejelentések megtételében. A NAV felé kötelező minden vállalkozásnak bejelentkezni a „T201” nyomtatvány kitöltésével, aki adóköteles tevékenységet végez. Ezen kívül kötelező nyilatkozni a munkavállalók bejelentéséről, illetve a vezető tisztségviselő munkaviszonyát vagy megbízási jogviszonyát illetően a „T1041” nyomtatvány benyújtásával.


17. Bélyegző

Habár elméletileg nem kötelező céges bélyegző használata, van olyan hivatal (pl. a régi Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP), újonnan Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK)), mely csak ilyennel ellátott iratot, nyomtatványt fogad el. Céges bélyegző készítése partnercégünkön keresztül kedvező áron lehetséges. Amennyiben a LOGOSZ irodájában alapít céget az ár tartalmaz egy standard bélyegzőt is.



A LOGOSZ irodáiban „Minden, ami cégügy!” egyszerre elintézhető. Munkatársaink és partnercégeink segítségével a vállalkozás indítás minden lépéséhez megbízható segítséget kap nálunk. Országosan 23 irodában állunk rendelkezésére!