Blog

Székhelyszolgáltatás szabályozása

Közzétéve: 2020-11-09

Székhelyszolgáltatás szabályozása és törvényi rendelete

A hatályos jogi szabályozás értelmében minden cégnek rendelkeznie kell székhellyel. A székhely a cég bejegyzett irodája, ahol biztosítania szükséges a részére érkező iratok átvételét és a működését érintő egyéb hivatalos iratainak megfelelő őrzését.

A cég székhelye tulajdonképpen az a hely, ahol a cég fontosabb iratait kezelik, és őrzik, valamint főszabály szerint a székhelyen történnek bizonyos jogszabályban meghatározott kötelezettségek teljesítése is. Az esetek döntő többségében a cég székhelye egyben a központi ügyintézés helye is és ez által a cég működését érintő főbb döntéseket is itt hozzák meg.

Egy induló vállalkozás esetén kezdetben még nehézséget jelenthet egy önálló iroda fenntartása, a saját székhely kialakítása komoly költségekkel járhat. A jogi szabályozás szerencsére biztosít egyéb lehetőséget is a székhely kialakítására, a székhelyszolgáltatás jogintézményének biztosítása által.

A székhelyszolgáltatás fogalma azt jelenti, hogy a cég olyan szerződést köt a székhelyszolgáltatóval, amely alapján a cég székhelyként tüntetheti fel a szolgáltató rendelkezésére álló ingatlant, a szolgáltató pedig gondoskodik a cég számára érkező küldemények átvételéről, valamint a fontosabb cégiratok őrzéséről, és a cég táblájának megfelelő elhelyezéséről. A székhelyszolgáltatást igénybe vevő vállalkozás mindezekért cserébe díjat köteles fizetni a szolgáltató részére.

A székhelyszolgáltatás szabályairól a 7/2017. (VI. 1.) IM rendelet rendelkezik. A székhelyszolgáltatás rendeletben találhatók a felek jogaira és kötelezettségeire vonatkozó szabályok, valamint a székhelyszolgáltatás intézményének fő jellemzői.

Ahhoz, hogy valaki székhelyszolgáltatást vehessen igénybe, mindenképpen írásbeli szerződést szükséges kötnie a székhelyszolgáltatóval. Főszabály szerint határozott idejű székhelyszolgáltatásra irányuló szerződés kötésére nincs lehetőség, kivéve, ha a cég is csak határozott időre jön létre. További megszorítás, hogy a felek a rendes felmondás jogát a szerződés megkötését követő egy év során jogérvényesen nem gyakorolhatják.

Székhelyszolgáltatás rendelet szerint a székhely biztosítására olyan ingatlan szolgálhat, amely a székhelyszolgáltató kizárólagos tulajdonában áll, vagy amelyre valamely jogcímen keletkezett használati jogát az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezték. További követelmény, hogy az ingatlan tulajdonosának a székhelyszolgáltatás megkezdéséhez a székhelyszolgáltatásra irányuló szerződés megkötését megelőzően írásban hozzá kell járulnia.

A székhelyszolgáltatásra irányuló szerződésben a cégnek előre meg kell határoznia azt, hogy melyek azok az iratok, illetőleg iratfajták, amelyek őrzését a székhelyen kell majd biztosítania a székhelyszolgáltatónak. Ezek jellemzően a cég cégiratai, hatósági engedélyei, valamint az adóhatósághoz történő adatbejelentési kötelezettségeivel összefüggő iratai, és a cég beszámolói.

A székhelyszolgáltatás szabályai szerint a szolgáltató köteles jól látható helyen elhelyezni a cég cégtábláját, és gondoskodnia kell a cégnek címzett postai küldemények megfelelő átvételéről, és az iratok érkeztetéséről legfeljebb egy munkanapon belül tájékoztatni köteles a megbízó céget.

A székhelyszolgáltatók egyidejűleg általában számos cég ügyeit is intézik, éppen ezért az adott ingatlan jellemzően cégek egész sorának szolgálnak székhelyül egyidejűleg.

Amennyiben a vállalkozásunk székhelyét székhelyszolgáltatás révén biztosítjuk, erre a címre fognak érkezni a cégnek címzett iratok, a székhelyszolgáltatással foglalkozó vállalkozás pedig gondoskodik a küldemények átvételéről, és azokat általában digitális formában meg is küldi a megbízó részére, aki így mindig naprakész információkkal rendelkezhet az őt érintő hivatalos levelezést illetően.

A székhelyszolgáltatás esetében tekintettel arra, hogy nagyon kényes hivatalos iratok kezelése valósul meg, a bizalomnak kiemelt szerepe lehet, éppen ezért csak jól leinformált és megbízható tevékenységű profi székhelyszolgáltatóval tanácsos szerződni, akikre a vállalkozó nyugodt szívvel rábízhatja a vállalkozását érintő hivatalos iratkezelést. Forduljon bizalommal a LOGOSZ Cégcsoporthoz, akik a székhelyszolgáltatás rendeleteket folyamatosan figyelemmel kísérve, azon dolgoznak, hogy minden szabályozásnak eleget tegyenek!