Mi a cég székhelye? Megéri-e székhelyszolgáltatást igénybe venni
Közzétéve: 2020-06-08
Minden vállalkozásnak és cégnek kötelező az alapításkor székhelyet megjelölnie. Székhely bejelenthető saját tulajdonú ingatlanba vagy igénybe vehető székhelyszolgáltatás is, de ehhez a döntéshez tisztában kell lennünk az egyes opciók előnyeivel és hátrányaival. Mindenek előtt fontos tisztázni, hogy mi a cég székhelye és mit is takar a székhelyszolgáltatás fogalma.
A cég székhelye a cég bejegyzett irodája és levelezési címe, ahol a hivatalos és üzleti iratok átvétele, őrzése, érkeztetése és rendelkezésre tartása zajlik és, ami hivatalos ellenőrzés során helyszínül szolgál a cég papírjainak áttekintésére.
A cég székhelyén kötelező megőrizni a következő iratokat:
- cégiratok (társasági szerződés, alapító okirat, aláírás minta)
- Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé történt adatbejelentésekkel kapcsolatos iratok
- hatósági engedélyek
- cégbejegyzési végzés másolata
- számviteli törvény szerinti éves beszámoló
- társasági szerződés
- cím székhelyként való jogos feltüntetését igazoló irat (tulajdoni lap, vagy székhelyszolgáltatás szerződés)
- ezeken kívül meg kell őrizni a cégvezető és ügyvezető pontos címét és telefonszámát, illetve az iratmegőrzés helyét
- az épület homlokzatára ki kell függeszteni a cégtáblát
A cég székhelye, ahogy fent már említettük, bejelenthető saját tulajdonú ingatlanba és székhelyszolgáltatóhoz is. A saját lakásba, ingatlanba bejelentett székhely, habár olcsóbb, mint székhelyszolgáltatás igénybevétele, számos hátránnyal járhat. A székhelyen mindig jelen kell lennie olyan személynek, aki jogosult a cég leveleinek átvételére. Sajnos, egyetlen át nem vett hivatalos levél esetén is kezdeményezhetik a cég adószámának törlését. Ezen kívül a cég székhelye szolgál helyszínül a hivatalos ellenőrzéseknek, és végrehajtás esetén a székhelyen található értéktárgyak lefoglalhatóak.
A székhelyszolgáltató üzletszerű gazdasági tevékenységként a cég, vállalkozás megbízásából eleget tesz a székhellyel kapcsolatos kötelezettségeknek, feladatoknak és hivatalos ellenőrzés esetén képviseli a céget a hatóságok előtt. A székhelyszolgáltatóknak meg kell felelniük a székhelyszolgáltatás rendeletekben meghatározott szigorú szabályozásoknak, többek között pontos dokumentációt kell vezetniük a levelek átvételéről, és azok cégvezetőknek való átadásáról; át kell világítaniuk ügyfeleiket és monitorozniuk kell a pénzmosásra, vagy terrorizmus finanszírozására utaló körülményeket is. A LOGOSZ Cégcsoport mindig nagy figyelmet fordít arra, hogy az aktuális törvényi szabályozásoknak megfeleljen.
Székhelyszolgáltatás egyéni vállalkozóknak és cégeknek is elérhető, azonban a bejelentési kötelezettséget tekintve eltérő szabályok vonatkoznak rájuk. A cég székhely változás bejelentése kötelező, akár székhelyszolgáltatás igénybevételéről, akár valamilyen adat változásáról beszélünk. Székhelyszolgáltatás bejelentését a ’T101E vagy ’T201T adatlapok kitöltésével teheti meg a székhelyszolgáltatást igénybevevő személy. Egyéni vállalkozó székhelyszolgáltatás bejelentési kötelezettsége egybeesik a vállalkozás indításának időpontjával. A cégalapításnál igénybevett székhelyszolgáltatás bejelentése azonban várhat, hiszen a bejegyzést követően 15 nap áll a rendelkezésünkre ennek megtételére.
A bejelentéskor a következő adatokat szükséges megadni: székhelyszolgáltató neve, székhelye, adószáma, a székhelyszolgáltatás szerződés megkötésének kezdő időpontja. Székhelyszolgáltatás szerződés csak határozatlan időre köthető kivéve, ha a cég is csak előre meghatározott ideig áll fenn. Ha a cég határozott ideig működik és erre az időre székhelyszolgáltatást vesz igénybe, akkor a székhelyszolgáltatás megszűnésének időpontját is előre be kell jelenteni a NAV felé.
Forrás: nav.gov.hu, logoszcegcsoport.hu