Blog

Startup cég alapítása

Közzétéve: 2020-12-22

Startup cég alapítása

A startup cég olyan vállalkozás, mely kis mérete ellenére hatalmas növekedési potenciált és ezzel együtt nagy kockázatot rejt magában. Sokan álmodoznak startup cég alapításáról, de sajnos csak keveseknek sikerül.

Magát a startup kifejezést elsőként a 2000-es években lezajlott „dotcom” válság idején alapított technológiai cégekre használták, ebből eredhet az a mai napig gyakran megfigyelhető tévhit, hogy csak az információtechnológiai ipar vállalkozásaira lehet használni startup kifejezést.

A kezdetek után azonban a startup fogalma egyre inkább távolodni kezdett eredeti jelentésétől és magától az IT szektortól is, és a startup fogalmi körében sokkal inkább hangsúlyossá vált a vállalat kis mérete és innovációs képessége. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy egy-egy innovatív fejlesztésre épülő garázsvállalat hatalmas cégóriássá nőtte ki magát, elég csak ebben a körben a Google-t, a Facebook-ot vagy a PayPal-t említenünk.

Gyakran felmerülő kérdések a témával kapcsolatban, hogy egy startup vállalat megalapítása után hány évvel veszti el startup státuszát; vagy, hogy hány munkavállalóig, mekkora bevételig számíthat egyáltalán startupnak. Mivel egységes meghatározása tulajdonképpen nincs a startup fogalmának, így egy vállalatot akár egészen addig startupnak tekinthetünk, amíg képes folyamatos innovációval növekedni és új piacokat meghódítani.

Fontos tisztáznunk, hogy jogi értelemben egy hagyományos és egy startup cég alapítása között lényegében nincs különbség. A startup fogalma nem kezelhető úgy, mint egy bizonyos vállalkozási forma, a fogalma pedig sokkal inkább megragadható a funkcionális oldalról. Az átlagos startup jellemzően egy frissen létrehozott, kevés munkavállalóval rendelkező cég, mely egy bizonyos probléma megoldására kínál innovatív megoldást, nagy növekedési potenciállal rendelkezik és ennek eléréséhez nagy tőkére van szüksége.

A startup cég alapításában fontos lépés annak a problémának a megtalálása, aminek a megoldása a vállalat küldetése lesz. Ezt a lépést gyakran maga az alapító, vagy egy kis létszámú csapat teszi meg, akik között még egyértelmű munkamegosztás sincs definiálva. Ők alkotják meg a kezdeti stratégiát, a vállalat vízióját és az első mérföldköveket, aminek célja egy olyan termék elkészítése, amivel megszerezhetik a szükséges finanszírozást. Eddig, a finanszírozási szakaszig, csak a startupok kis százaléka ér el, a legtöbb ötlet azonban a betölteni kívánt piaci rés hiányában nem kerül finanszírozásra.

Egy startup cég alapításakor a cég által kínált fő szolgáltatás mechanizmusának a kidolgozásán kívül a megvalósítandó ötletek finanszírozásának a megszervezése jelenti a legnagyobb kihívást. A startup cégek számára nem megfelelő finanszírozási mód a pályázatokon való részvétel , hiszen azok elbírálása hosszú ideig tart és a kifizetés is gyakran akadozik. A startup cégek leggyakrabban kockázati tőke befektetésben vagy angyal befektetésben részesülnek.

A finanszírozás megszerzése után a startup vállalatok hagyományos cégekhez hasonló módon kezdhetik meg működésüket a vállalat küldetésének beteljesítésével és a szokásosnál gyorsabb növekedéssel. A sikerre vitt vállalat vezetéséről az alapítók gyakran mondanak le az üzleti életből érkező, több vezetési tapasztalattal rendelkező CEO-k javára, és tulajdonosként, felügyelőbizottsági tagként vesznek részt cégük irányításában.

A startup cégek a kezdeti nagy volumenű fellendülést követően, a növekvő adminisztratív és egyéb terhek mellett már kevésbé tudnának sikeresen működni, éppen ezért a startup alapítóinak jellemzően az jelenti a legnagyobb sikert, ha a rendkívül rövid idő alatt sikeressé vált vállalkozásukat valamely nagyvállalat egy jelentős összeg fejében felvásárolja.

Forrás: nkfih.gov.hu; kormany.hu