Blog

Környezetbarát vállalkozás pár lépéssel

Közzétéve: 2022-05-13

Környezetbarát vállalkozás pár lépéssel

Zöldnek lenni nem csak magánszemélyként, fogyasztóként lehet. Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a vállalkozások átalakításai, aminek célja egy fenntarthatóbb jövő kialakítása. A véleményvezérek és a döntéshozók keresik azokat a vállalatokat, akik tesznek bolygónkért, ezért egy vállalkozás zöldebbé tétele nem csak a Föld szempontjából kifizetődő, hanem a cég szempontjából is az lehet. Nehéz elindulni a zöldebb vállalkozás útján? Cikkünkben hasznos tippeket talál!

A zöldítés folyamatát most 3 fázisra bontjuk: gyártás, termék használata, termék utóélete. Kezdjük a gyártás résszel! A gyártás folyamata alatt a rengeteg energiát használnak fel a vállalatok. Kutatások szerint energiaforrásaink körülbelül 100 év múlva kiapadnak, ezért érdemes minél előbb áttérni a megújuló energiaforrások használatára. Ilyen energiaforrás lehet a napenergia, biomassza, szél- és vízenergia. Elsőnek nagy kiadású beruházásnak tűnhet ezek egyikének bevezetése, de a befektetés viszonylag rövid időn belül megtérül, illetve hosszútávon a rezsi csökkenésével lehet kalkulálni. Ami a termék anyagait illeti, a környezettudatosság jegyében az újrahasznosított anyagok kerülnek előtérbe. Amennyiben a termék újrahasznosított anyagból készül, nagyban mérsékli a vállalat ökológiai lábnyomát. Újrahasznosított anyagnál a papíron, illetve ruhaanyagon túl rengeteg dologra lehet gondolni. Számos cég használ termékeihez újrahasznosított elektronikai eszközöket, esetleg akkumulátorokat, amit előzetesen a fogyasztó az erre kihelyezett gyűjtőpontokon tud leadni. A gyártás folyamata alatt a fenntarthatóságra törekedve a hulladéktermelésen érdemes még csökkenteni. A gyártás alatt keletkező hulladékot érdemes akár újrahasznosítani.

A termék következő életszakaszához értünk, amikor a használata történik a fogyasztó által. Ebben a peridódusban a fogyasztó termék iránti érdeklődését lehet felkelteni azzal, hogy környezettudatos csomagolást használ a vállalkozás, hiszen ez az első dolog, amivel szembe találja magát a vásárló. A tudatos fogyasztó keresi az opciókat, amivel tehet a Földünk jövőjéért, ezért mindenképpen számításba veszi az alkotóelemeken kívül a csomagolást is. Szerencsés, ha a termék újrahasznosított, újrahasznosítható, esetleg lebomló anyagban kerül a polcokra. A műanyag csomagolást a termék tulajdonságaitól függően felválthatja az újrahasznosított papír vagy üveg csomagolás is. A következő dolog, amit a tudatos vásárló számításba vesz, a termék élettartama. Minél tartósabb egy termék, annál inkább a fenntarthatóbb élethez segíti hozzá a fogyasztókat. Az egyszerhasználatos dolgok fénykorát felváltotta a tartós, többször használható termékek alkalmazása.

A termék utóéletét tekintve két dologra hívnánk fel a figyelmet. A termék anyagát tekintve, ha anyaga egy része vagy az egésze újrahasznosítható, ezáltal vissza tud kerülni a körforgásba és ismét a gyártás folyamatába kapcsolódhat be. A második tanácsunk, ami szintén az újrahasznosításhoz kapcsolódik, a fogyasztók megfelelő edukálása. Ez fontos szempont, hiszen amennyiben nem tudják, hogyan is lehet a terméket újrahasznosítani, úgy az nem fog visszakerülni a körforgásba, sokszor a szemétben végzi megfelelő utasítás nélkül. Újrahasznosítani egyes termékeket akár otthon is lehetséges, ehhez is szükséges ötleteket adni a fogyasztónak. Az újrahasznosítás másik fele, hogy a fogyasztó megfelelő helyen adja le a már nem használt terméket, illetve szelektíven gyűjtse a számára már hulladékként kezelt dolgot.

A vállalat környezettudatos döntéseit érdemes a terméken is feltüntetni. Ez nem csak példamutató lehet, de marketing szempontjából sem utolsó! Fontos viszont, hogy csak valós dolgot szabad a terméken, illetve annak csomagolásán feltüntetni, amivel a vásárló helyesen van tájékoztatva, nem tartalmaz megtévesztő, hamis információkat.


Forrás: hvg.hu, portfolio.hu