Blog

IT részleg fejlesztése vagy inkább felhőstratégia?

Közzétéve: 2019-09-30

IT részleg fejlesztése vagy inkább felhőstratégia?

A vállalati teljesítmény, versenyképesség és hatékonyság nagymértékben függ attól, hogy a kis- és középvállalkozások mennyire tudják kihasználni a digitális technológiákat és az IT nyújtotta növekedési potenciált. A digitális fejlődés nagy lehetőséget jelent a vállalkozásoknak, ami Sere Péter, a KPMG infokommunikációs szektorért felelős igazgatója szerint hamar fenyegetésbe fordul át, ha a cégek nem kapcsolódnak be a digitalizáció folyamatába.

Az informatikai beruházásoknak több kedvező következményét is azonosította Tarutéa és Gatautisa tanulmánya. Ezek közé tartozik a cég teljesítményének növekedése, például olyan fejlesztések miatt, amik javítanak a piaci pozíción vagy versenyelőnyhöz juttatják a vállalkozást. A technológiai újítások és automatizáció termékfejlesztésben és minőségjavulásban is segítséget jelenthet. Az IT fejlesztések hozzájárulhatnak a vállalkozás létszámbeli, termelékenységi növekedése mellett az értékesítés terjeszkedéséhez is, hiszen többek között például a nemzetközi piacra való kilépés egyik fontos lépését biztosíthatja.

A digitalizáció sajnos gyakran különböző akadályokba ütközik a hazai cégeknél is. A vállalkozások, sok esetben még a kisvállalkozások is, egészen komplex IT rendszerrel operálnak, melynek üzemeltetése és felügyelete nem egyszerű feladat. Ezt tovább nehezíti, hogy míg nagyvállalatoknál több IT szakember dolgozik az összetett rendszer működtetésén és fejlesztésén, a kkv-knál ez gyakran egyetlen általános képesítéssel rendelkező informatikusra hárul, még csak nem is egy specialistára. A cégvezetők sokszor vonakodnak az IT fejlesztésekbe befektetni, amihez az is hozzájárul, hogy a vállalkozások korlátos költségvetéssel rendelkeznek, illetve, hogy az informatikai munka értékteremtő képessége nehezen számszerűsíthető.

Az IT szektorra fordítható korlátolt erőforrások leghatékonyabb felhasználását egyre többen a felhő technológia igénybevételében látják. A felhő stratégia alapelve, hogy az igénybevett szolgáltatások nem a felhasználó saját hardvereszközén, hanem a szolgáltató eszközein üzemelnek. A felhő szolgáltatások testre szabhatóak és használat alapján kell fizetni értük. Három féle felhőtípust különböztetünk meg a felhasználás módja alapján. A publikus az, amikor a szolgáltató a saját eszközeivel, szervereivel kiszolgálja az ügyfelek igényeit és a szolgáltatást bárki igénybe veheti. Privát felhőstratégiának nevezzük, amikor az adott szolgáltatás csak a felhasználók egy bizonyos csoportja számára elérhető. A hibrid felhő technológia pedig a publikus és privát keveréke. A cégek létrehozhatnak multi-cloud környezetet is, ami azt jelenti, hogy több felhőszolgáltatást egymást kiegészítve vesznek igénybe.

A felhő használat előnyeit kis- és nagyvállalkozások is egyaránt élvezhetik. A felhőstratégia megoldást jelenthet a munkaerő elvándorlás okozta problémákra, mivel ilyen módon az adott munkavállaló akárhonnan hozzáférhet a céges adatokhoz és végezheti a feladatát. Váratlan szükséghelyzetben a felhasználók gyorsan hozzájutnak a kívánt alkalmazásokhoz, szolgáltatásokhoz, melynek használatáért csak annyit kell fizetni, amíg az adott feladatot elvégzéséhez szükség van rájuk. Ez főleg a tőkeszegény mikro-, kis- és középvállalkozásoknak előnyös, így olyan cégek is élvezhetik az technológiai fejlesztés által létrejövő előnyöket, akiknek különben nem lenne pénze arra, hogy minden szolgáltatást és szervert kifizessenek maguknak. A felhő stratégia választása esetén a cégeknek nem kell költenie a szerverek karbantartására és a digitális infrastruktúra kialakítására.

A felhő szolgáltatások igénybevétele természetesen nem kockázatmentes. Egyelőre nem lehet látni, hogy ha esetleg a cég meggondolja magát és visszatérne arra, hogy saját szerveren működtet megvásárolt szolgáltatásokat, vagy esetleg másik felhő szolgáltatóhoz áttérne, akkor hogyan lesz megoldható az adatok visszaszolgáltatása vagy átvitele. Nem is beszélve arról, hogy ha mindenki áttér felhő alapú működésre, akkor néhány mamutcég fogja uralni a piacot és megszabni a szolgáltatások árait.

Mindezek ellenére szakértők szerint a felhő stratégia terjedése exponenciális növekedés előtt áll és ma már nem az a kérdés, hogy a cégek áttérjenek-e a felhő alapú munkavégzésre, hanem az, hogy mikor és mennyi folyamatot vigyenek át a felhőbe.


Forrás: hvg.hu, piacesprofit.hu, napi.hu, kamaraonline.hu