Blog

Hazai cégek terjeszkedése a külpiacon

Közzétéve: 2019-08-29

Hazai cégek terjeszkedése a külpiacon

Egyre többen jönnek rá, hogy a hazai startupokban és vállalkozásokban rejlő növekedési potenciált csak külföldi terjeszkedéssel lehet teljes egészében kihasználni. Magyarországon a külkereskedelem növekedési átlaga meghaladja a globális átlagot és a Bisnode legfrissebb kutatása alapján, hazánkban a megkérdezett cégek két harmada már jelen van külpiacon is.

Az előbb említett márciusi kutatás alapján azon cégek 62%-a, melyek valamilyen formában külkereskedelemmel is foglalkoznak, import és export területén is tevékenykednek, körülbelül 25% csak importban érdekelt, a maradék pedig kizárólag exporttal foglalkozik. A többség Nyugat-Európával kezd kereskedelmi kapcsolatba, de Kelet-Európával is sok vállalkozás van üzleti viszonyban. A megkérdezett vállalkozások közel 33% az ügyfélszerzést és az azt megelőző munkafolyamatot, a célcsoport meghatározását tartja a legnehezebb feladatnak. Ezen kívül a cégek körülbelül 20%-a kihívásként említette a hosszú értékesítési folyamat optimalizálását és az ügyfélkör kockázatosságának folyamatos ellenőrzését.

Többek között a fent felsorolt problémák megoldására kínálnak segítséget az olyan központok, amik a magyar startup-ok és vállalkozások külföldi terjeszkedését hivatottak segíteni. Nem rég alakult egy központ Washingtonban, amely hazai vállalkozások amerikai piacra lépésének segítését tűzte ki célul. A központ létrejöttét az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) támogatta és a magyar nagykövetség épületkomplexumában kapott helyet. A központ logisztikai segítséget ad, szálláslehetőséget biztosít és szakemberei gyakorlati gazdasági segítséget nyújtanak. A Washingtoni központ hamarosan elkezdi a jelentkezők kiválasztását és várhatóan ősszel fog elkezdődni az intenzív munka a vállalkozásokkal.

Ezen kívül Berlinben és Londonban is nyíltak hasonló céllal irodák a Startup Campus neve alatt, melyek elindították az akcelerátor programot, melynek keretein belül két lépésben segítik a hazai vállalkozások külkereskedelmi fejlődését. A program számos területen segíti a külföldi piacra lépő hazai vállalkozásokat, többek között partner- és versenytárselemzés, marketingkommunikáció tervének elkészítésében, ezen kívül tájékoztatást ad a cégeknek az aktuális piaci információkról és szakipari eseményekről. Ez a program csak olyan cégeket támogat, amelyeknek tulajdonosai között van magyar tőkebefektető és Magyarországon végzik a nagy hozzáadott értékű tevékenységeket.

A külkereskedelem megkezdéséhez számos szempontot át kell gondolni és sok lépést előre meg kell tervezni. Elsők között fontos utánanézni, hogy a kidolgozott Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF), illetve az ügyfelek személyes adatainak kezelésére (GDPR) kidolgozott rendszer módosításra szorul-e. Azokban az országokban, amelyek szintén az Európai Unió tagjai, könnyebb a feladatunk, mert ezekben az országokban egységes szabvány van érvényben a személyes adatok és a fogyasztói jogok védelmére, így elegendő az ÁSZF egyszerű lefordítása az adott országban használt nyelvre. Azonban érdemes figyelni, mert az elmúlt években egyre több ország dolgozott ki egyéni szabályozási rendszert, mely szigorúbb az EU-s szabványnál és természetesen ezek alapján szabják ki a büntetéseket is.

Az export tevékenység megkezdése előtt fontos a helyi piac felmérése és a vásárlók azonosítása, a helyi fogyasztói magatartás vizsgálata, célközönség azonosítása is.

Külkereskedelmet helyi vállalkozás létrehozása nélkül is folytathatunk. Ebben az esetben, ha Európán belül szeretnénk kereskedni, figyelembe kell vennünk a különböző országok nemzeti áfa-küszöbértékeit. Ha egy naptári év alatt adott küszöbérték alatt értékesítünk, akkor nem kell áfa-nyilvántartást készíteni, ha azonban túllépjük ezt az értéket, akkor kérvényezni kell az Európai Unión belüli áfaregisztrációt. Néhány esetben megéri helyi vállalkozás megalapítása, mert főleg Nyugat-Európára jellemző, hogy nem bíznak túlságosan a Kelet-Európai cégekben. Ilyen helyzetben jobban járunk, ha helyi vállalkozásunk is van.

A külpiacra lépésünk sikerességében fontos szerepet játszik a lokalizáció. A lokalizáció célja, hogy az online megjelenésünk megkülönböztethetetlen legyen a helyi vállalkozásokétól. Ide tartozik a webáruházunk, online profilunk, termékeink nevének lefordítása. Ennek részét képezheti a helyi vállalkozás létrehozása és egy helyi bankszámla nyitása is, hogy az internetes rendeléseket az adott ország pénznemében lehessen kifizetni. Az Expandeco szakértői szerint pedig a fentieken kívül, nagyon fontos, hogy legyen helyi ügyfélszolgálat, hogy az ottani vásárlók is tudjanak az anyanyelvükön segítséget kérni és kapni a cégtől.

Egyre több hazai vállalkozás nyit a külkereskedelem felé és egyre több segítség elérhető a hazai cégek számára ahhoz, hogy a próbálkozásokat siker koronázza. A következő években várhatóan erősödni fog a magyar cégek export tevékenysége.


Forrás: haszon.hu, vg.hu, piacesprofit.hu